Direct naar de inhoud

In de wijk

Via het blad Bij ons in de Oostwijk zijn bewoners geïnformeerd, maar er is zoveel meer te vertellen over onze wijk. Interviews in de wijk en ruimte voor aanvullingen, commentaren en tips.

In maart 2019 is er door de gemeente een bijeenkomst georganiseerd over het Nieuwe Thuis. De redactie van Bij Ons in de Oostwijk, bestaande uit Marjo Sens en Jan van der Kolk waren hierbij aanwezig om namens andere wijkbewoners naast de direct omwonenden een breder probleem neer te leggen.

Inzet is de gewenste bouw van een aantal woningen achter de Oosthavenkade/ Willem Beukelszoonstraat. Uitgebreid is daar ingegaan op de parkeerproblemen in dat deel van de Oostbuurt in verband met de voorgenomen bouw van woningen. Tijdens die avond hebben wij al aangegeven dat het niet alleen moet gaan om parkeren in dit kleine laatste open stukje Oostwijk, maar dat er naast parkeren ook andere  zaken spelen zoals het verdwijnen van grond, verkeersstromen door de wijk, enz. Twee punten die wij hebben aangegeven willen we hier nogmaals toelichten:

  1. In de Oostwijk en dan vooral de Oostbuurt tussen Oosthavenkade, Hofsingel en Spoorsingel  wonen vele wijkbewoners op een kluitje bij elkaar.  Omgerekend naar een vierkante kilometer wonen in de Oostbuurt 10.000 mensen en bevinden zich in deze buurt zo’n 4000 auto’s. Ieder stukje grond is dan ook meegenomen voor bewoners.
  2. De Oostbuurt ligt in een put tussen het spoor, de Westlandseweg en de Oosthavenkade.      De meeste huizen, die rond 1900 zijn gebouwd, staan niet op heipalen. De huizen zakken als het ware met het van de grond gewoon mee naar beneden. Hierdoor komt de buurt steeds lager te liggen ten opzichte van omliggende gebieden en een stijgend waterpeil. Heel duidelijk is dit bijvoorbeeld te zien aan het eind van de Callenburgstraat waar inmiddels een hoogteverschil tussen de straat en de Touwbaan (op heipalen) is ontstaan van ongeveer 70 centimeter. Een andere plek waar dit duidelijk is te zien is achter de nieuwe huisartsenpraktijk Emmahof. Ook hier, tussen de praktijk en het parkeerterrein  een enorm hoogteverschil. Door de klimaatverandering komen er steeds vaker heftige buien voor met wateroverlast. Dat water zoekt het laagste punt en loopt dus de buurt in. Bekende voorbeelden hiervan zijn dan ook de Callenburgstraat, de Eendrachtstraat  en de Bleekstraat, waar het water naar beneden komt gutsen.  Iedere plek die we dan ook kunnen inzetten om water te bergen is daarom welkom. Het terrein aan de Willem Beukelszoonstraat  is zo’n diepliggende plek. Waarom daar niet een fraaie wadi /vijver aangelegd waar overtollig water naar toe kan lopen?
  3. De meeste woningen zijn gebouwd rond 1900. Wat zullen de bouwactiviteiten betekenen voor deze woningen? Hoe groot is de kans dat de  woningen gaan scheuren en het leefplezier van vele Oostwijkers in gevaar komt? Hierbij gaat het om woningen in de Willem Beukelszoonstraat en Oranjestraat, maar ook de Bleekstraat staat op slappe grond, met alle gevolgen van dien.

Tijdens de voorlichtingsavond in maart hebben wij gepleit voor het breder informeren van de wijk.  Helaas is dat niet gebeurd. 31 juli is er bij een aantal bewoners rond het gewenste bouwproject een brief bezorgd over het kappen van een aantal bomen voor een historisch onderzoek.  In de brief wordt verder alleen gewezen op het feit dat het parkeerprobleem is opgelost via de herinrichting van het gebiedje met 8 in plaats van 9 woningen en extra parkeerplaatsen voor de auto’s. Waarom is verder niemand geïnformeerd?  Waarom is de projectleider niet het gesprek aangegaan? Was dus toch alles al geregeld met WaalBouw zoals de omwonenden vermoeden?

Nu zijn wij altijd voorstander van historisch onderzoek, maar in het archief van het Vlaardings museum is ook al het één en ander te vinden over de Scheveningse buurt, zoals deze postzegel vroeger heette.

Tot slot

In de brief die door de gemeente nu is bezorgd bij direct omwonenden wordt dus alleen maar gesproken over het parkeerprobleem. Verder wordt nergens op ingegaan. Een gemiste kans zouden wij willen zeggen, want waarom gaan we anders naar een informatieavond? En dan als nabrander het moment van bezorgen: waarom wordt dit soort gevoelige post bezorgd als veel mensen op vakantie zijn?

Je mag het niet zeggen maar zou wel denken dat...

Geplaatst in: Wijkinrichting

Afbeeldingen

  • Postzegel in de Oostwijk

Reacties

Jeffrey
# Jeffrey
maandag 5 augustus 2019 12:30
Na jarenlang gesteggel is in 2016 na protest en bezwaar door omwonenden het plan van tafel gegaan. Hierna is op ambtelijk niveau besloten het gebied maar met rust te laten.

Twee jaar en een nieuw college later blijkt dat, ook in verband met de woningbouwopgave, de gemeente en ontwikkelaar toch een nieuwe procedure opstarten om het kwetsbare gebied wederom volgens het (iets aangepaste) oude plan opnieuw aan te pakken. Gesprekken met oud wethouder Hoekstra en bij de ontwikkelaar en gemeente aan tafel leiden niet tot een voor de betrokken omwonenden bevredigend resultaat.

Hierna is het stil tot wordt besloten tot een informatieavond voor een bredere vertegenwoordiging uit de wijk. Dit werkt altijd goed, want je kunt dan zeggen we hebben heel de wijk uitgenodigd en er is maar een handje vol bewoners geweest dus het leeft niet. Dat klopt, want dit soort dingen leeft niet in heel de wijk, maar des te meer van de mensen die er last van kunnen krijgen, en de andere die vinden er iets van als het te laat is.
De informatieavond(en) zijn altijd al puur voor de gemeente en Waal geweest, zodat zij kunnen zeggen dat ze de buurt er bij betrokken hebben.

Zoals altijd wordt er niet naar burgers geluisterd, maar doet de gemeente wat zij zelf goeddunkt.
Er zijn andere alternatieven geopperd om het gebied op een andere manier te ontwikkelen zodat het een (maatschappelijke) functie krijgt voor de wijk, maar het moeten woningen worden.

Om jullie vraag te beantwoorden, de vorige aanvraag voor de bouwvergunning is op precies dezelfde manier verlopen, in de zomervakantieperiode. Voorbedachte rade, weldegelijk!
Nancy Schaeffer
# Nancy Schaeffer
dinsdag 6 augustus 2019 17:22
Ik woon in de Oranjestraat. Het parkeerprobleem wordt alsmaar groter, aangezien de parkeerplaats door de gehele buurt gebruikt wordt om werkbusjes te parkeren. Deze situatie zal niet meer veranderen.
Wat ik veel zorgelijker vind, is de eventuele schade die aan woningen kan worden toegebracht door het bouwen van de nieuwe woningen door Waal bouw.
Wie is hiervoor aansprakelijk? Kunnen we dat vast laten leggen door gemeente en/of Waal bouw?
Ook ik ben van mening dat er niet naar de burgers geluisterd wordt,en dat er allang een deal gesloten was tussen de gemeente en Waal bouw.
Helaas is onze gemeente alleen geïnteresseerd in snel geld verdienen en wat goed staat op het CV, en niet wat goed is voor de omgeving en de burgers.
Verder ben ik van mening dat wateroverlast gedeeltelijk kan worden voorkomen als de gemeente met meer regelmaat de putten zouden legen. En wellicht een optie dat, voordat er gebouwd gaat worden, de gemeente met Waal bouw gaat kijken hoe wateroverlast in de toekomst voorkomen kan worden?
We worden via media constant gewezen of meer groen en minder asfalt/tegels. En wat doet de gemeente? Die haalt het groen weg en bouwt vol. Onbegrijpelijk!
MarijkeNaujoks
# MarijkeNaujoks
zaterdag 10 augustus 2019 13:51
Waal heeft toegezegd zorgvuldig te kijken welke wijze van hei en geschikt zou zijn. Foto nemen van te voren om eventuele schade later te kunnen aantonen. Parkeren blijft een probleem.we willen allemaal een auto en sommige stellen hebben er 2. Huizen zullen er komen plus meer auto.s ruimte is er amper...ik denk niet dat we dit kunnen tegenhouden ik heb actie gevoerd met succes tegen het 1e voorstel,een 4 hoog flatgebouw met een ondergrondse parkeergarage.poen dat was pas eng 15 jr geleden dan zijn 8 woningen voor ons niet veel,maar natuurlijk 8 auto,s erbij wel helaas. Is het wel algemeen bekend dat er op de plek een chemisch vstenspoelbedrijf heeft gestaan,de deksels van de putten kwamen soms omhoog schuimend en al.poezen kregen tumoren en gingen dood. Ik heb de GGD ingeschakeld en er is bodem onderzoek gedaan.kankerverwekkend benzeen zat er o.a in de grond.de eerste 3 tuinen in de Bleekstraat zijn afgegraven.ik eet niks uit mn tuin sindsdien.
Roan Durinck
# Roan Durinck
dinsdag 19 mei 2020 08:25
Goedemorgen,

Is er al meer bekend over de plannen? Startdatum, doorlooptijden, bodemonderzoek, wijze van funderen? Op het web is er weinig te vinden over het project.

Plaats een reactie

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)