In maart 2019 is er door de gemeente een bijeenkomst georganiseerd over het Nieuwe Thuis. De redactie van Bij Ons in de Oostwijk, bestaande uit Marjo Sens en Jan van der Kolk waren hierbij aanwezig om namens andere wijkbewoners naast de direct omwonenden een breder probleem neer te leggen.
Inzet is de gewenste bouw van een aantal woningen achter de Oosthavenkade/ Willem Beukelszoonstraat. Uitgebreid is daar ingegaan op de parkeerproblemen in dat deel van de Oostbuurt in verband met de voorgenomen bouw van woningen. Tijdens die avond hebben wij al aangegeven dat het niet alleen moet gaan om parkeren in dit kleine laatste open stukje Oostwijk, maar dat er naast parkeren ook andere zaken spelen zoals het verdwijnen van grond, verkeersstromen door de wijk, enz. Twee punten die wij hebben aangegeven willen we hier nogmaals toelichten:
- In de Oostwijk en dan vooral de Oostbuurt tussen Oosthavenkade, Hofsingel en Spoorsingel wonen vele wijkbewoners op een kluitje bij elkaar. Omgerekend naar een vierkante kilometer wonen in de Oostbuurt 10.000 mensen en bevinden zich in deze buurt zo’n 4000 auto’s. Ieder stukje grond is dan ook meegenomen voor bewoners.
- De Oostbuurt ligt in een put tussen het spoor, de Westlandseweg en de Oosthavenkade. De meeste huizen, die rond 1900 zijn gebouwd, staan niet op heipalen. De huizen zakken als het ware met het van de grond gewoon mee naar beneden. Hierdoor komt de buurt steeds lager te liggen ten opzichte van omliggende gebieden en een stijgend waterpeil. Heel duidelijk is dit bijvoorbeeld te zien aan het eind van de Callenburgstraat waar inmiddels een hoogteverschil tussen de straat en de Touwbaan (op heipalen) is ontstaan van ongeveer 70 centimeter. Een andere plek waar dit duidelijk is te zien is achter de nieuwe huisartsenpraktijk Emmahof. Ook hier, tussen de praktijk en het parkeerterrein een enorm hoogteverschil. Door de klimaatverandering komen er steeds vaker heftige buien voor met wateroverlast. Dat water zoekt het laagste punt en loopt dus de buurt in. Bekende voorbeelden hiervan zijn dan ook de Callenburgstraat, de Eendrachtstraat en de Bleekstraat, waar het water naar beneden komt gutsen. Iedere plek die we dan ook kunnen inzetten om water te bergen is daarom welkom. Het terrein aan de Willem Beukelszoonstraat is zo’n diepliggende plek. Waarom daar niet een fraaie wadi /vijver aangelegd waar overtollig water naar toe kan lopen?
- De meeste woningen zijn gebouwd rond 1900. Wat zullen de bouwactiviteiten betekenen voor deze woningen? Hoe groot is de kans dat de woningen gaan scheuren en het leefplezier van vele Oostwijkers in gevaar komt? Hierbij gaat het om woningen in de Willem Beukelszoonstraat en Oranjestraat, maar ook de Bleekstraat staat op slappe grond, met alle gevolgen van dien.
Tijdens de voorlichtingsavond in maart hebben wij gepleit voor het breder informeren van de wijk. Helaas is dat niet gebeurd. 31 juli is er bij een aantal bewoners rond het gewenste bouwproject een brief bezorgd over het kappen van een aantal bomen voor een historisch onderzoek. In de brief wordt verder alleen gewezen op het feit dat het parkeerprobleem is opgelost via de herinrichting van het gebiedje met 8 in plaats van 9 woningen en extra parkeerplaatsen voor de auto’s. Waarom is verder niemand geïnformeerd? Waarom is de projectleider niet het gesprek aangegaan? Was dus toch alles al geregeld met WaalBouw zoals de omwonenden vermoeden?
Nu zijn wij altijd voorstander van historisch onderzoek, maar in het archief van het Vlaardings museum is ook al het één en ander te vinden over de Scheveningse buurt, zoals deze postzegel vroeger heette.
Tot slot
In de brief die door de gemeente nu is bezorgd bij direct omwonenden wordt dus alleen maar gesproken over het parkeerprobleem. Verder wordt nergens op ingegaan. Een gemiste kans zouden wij willen zeggen, want waarom gaan we anders naar een informatieavond? En dan als nabrander het moment van bezorgen: waarom wordt dit soort gevoelige post bezorgd als veel mensen op vakantie zijn?
Je mag het niet zeggen maar zou wel denken dat...